lørdag 9. august 2014

Brikkeveving

Som lærer i Steinerskolen drar jeg på det såkalte Oslo-kurset på Steinerskolen i Oslo den første uka i august, hvor jeg kurses i de emnene jeg skal undervise i i det kommende skoleåret. Da jeg så at det skulle være et kurs i brikkeveving, ble jeg overlykkelig og meldte meg på øyeblikkelig, selv om det egentlig er håndarbeidspensum for 9./10. klasse (selv er jeg klasselærer for 7. klasse, og jeg har vanligvis klassen min i håndarbeid selv), fordi jeg alltid har ønsket å lære denne vevteknikken.

Brikkeveving er en gammel vevteknikk som angivelig stammer fra bronsealderen i Norden, ifølge Store Norske Leksikon sin nettside om emnet. Jeg har ei venninne som er ekspert på emnet; for å se eksempler på hva hun produserer, ligger link til bloggen hennes her.

Uansett, kursholderen var kjempeflink, og stemninga på kurset var skyhøy. Det var trist å måtte pakke sammen etter hver kursøkt, men jeg satt kursen nordover på fredag en erfaring rikere. Dette skal gjentas!


 Dette mønsteret var det første vi lærte å veve, et enkelt mønster med 7 brikker og 28 tråder. Læreren anbefalte at vi øvde oss med bomullsgarn første gangen, siden det er glatt og brikkene blir lett.



Dette båndet er vevd med 22 brikker (og 88 tråder) i tynt ullgarn. Mønsteret er i hovedsak basert på gjentakelser av vridninger forover og bakover samme antall ganger. Jeg må innrømme at jeg var rimelig imponert over meg selv; tenk at jeg på mitt andre forsøk klarte å lage et slikt vakkert mønster!

Har jeg fått dilla på brikkeveving? Ja, uten tvil! Det er morsomt og utfordrende, og resultatet blir nydelig med litt øvelse :)

For interesserte anbefaler jeg boka Festbånd med ny vri av Sigrid Brox. Den kan blant annet kjøpes her. Siden selger også utstyr til brikkeveving.


1 kommentar: